Odpověď na otázku: Kdy budou auta jezdit bez řidiče? není v současné době schopen nikdo relevantně vyřknout. Zásadním důvodem totiž není jen samotná technologie autonomních vozidel.
Argumenty pro nejčastější tvrzení, že masové využití produkčních, sériově vyráběných autonomních vozidel je vzdáleno minimálně v horizontu 15 – 20 let.
Jedním z milníků bylo auto, které bylo schopno „samo“ (myšleno bez řidiče, protože jinak bylo pod dohledem celého týmu lidí) dojet z italské Parmy až do čínské Šanghaje na výstavu Expo (cca 13 000 km). Tento test uskutečnila v roce 2010 italská univerzita a vybrala si k tomu navíc elektrickou dodávku. Za osm let celosvětového intenzivního výzkumu do dnešního dne pochopitelně technologie výrazně pokročila, přesto je ještě mnoho překážek na cestě k tomu, že nebudeme muset vůbec řídit.
Není to tedy pouze o tom vyrobit auto, které na základě čidel vidí, kde je silnice a kudy má jet – to již dnes umí skoro každá automobilka a další subjekty jako Google nebo Uber. VŠE ALE POUZE VE FÁZI TESTOVACÍHO PROVOZU! Včetně Tesly – všichni majitelé podepisují prohlášení o tom, že se vlastně stávají testovacími jezdci.
Jistě je mnoho dalších argumentů, které nás vedou k přesvědčení, že řidič ještě NENÍ „vymírající druh“ a Polygon v Hradci Králové bude mít v horizontu nadcházejících 20 let dost zákazníků, kteří si váží svého zdraví a chtějí se vracet ze svých cest ke svým blízkým. Přestože se již dnes do vozidel dostávají pomocníčci jako infračervená čidla, digitální kamery a radary, hrozí nová nebezpečí. Někteří řidiči na ně přespříliš spoléhají nebo jsou díky jejich pomoci méně pozorní. Stejně jako se mění technika, mění se i příčiny vedoucí k nehodě, na něž my na našich kurzech reagujeme vývojem nových tréninkových cviků a postupů.
Navíc jsme přesvědčeni, že i kdyby se naplnily nejoptimističtější prognózy a silniční dopravu by ovládly stroje bez řidiče, bude mnoho lidí, kteří se na našem polygonu budou chtít svézt s konvenčním vozidlem pro radost a pro zábavu. A možná jich bude více než těch, kteří se v dnešní době mají chuť vzdělávat.