Víte, co vás dělí od pohodové jízdy, sešlápnutí brzdy, nárazu, nebo včasného zastavení? Tím co rozhodne je reakční a brzdná dráha, přesněji jejich délka. Každý řidič by měl vědět o několika základních faktorech, které je zásadně ovlivňují.
Co to znamená v praxi? Když se zdvojnásobí rychlost vozu, tak vzroste jeho brzdná dráha na čtyřnásobek. Na základě toho je jasné, že délka brzdné dráhy je velice citlivá na rychlost, kterou se vůz pohybuje. A i malé zvýšení rychlosti, se dramaticky promítne do délky jeho brzdné dráhy.
Dle klinických studií a analýz dopravních nehod soudními znalci je uváděn průměrný reakční čas 1,6 vteřiny. Reakční čas lze jen velmi těžko zlepšit, ale snadno zhoršit nepozorností, únavou, nebo například věkem či nemocí. Nemluvě o ovlivnění požitím alkoholu nebo jiných drog. Negativně ji ovlivňuje také špatná viditelnost.
Kapalinové brzdy osobních vozidel 0,12 – 0,2 vteřin
Vzduchové brzdy 0,37 – 0,6 vteřin
Vzduchové brzdy jsou používány především v nákladních vozidlech. Proto rozhodně není bezpečné, pokud za vámi v těsném závěsu jede kamion. Jejich řidiči často tvrdí, že přes osobní auto vidí a reagují ve stejný okamžik jako jeho řidič. Ale i při stejné rychlosti reakce obou řidičů má nákladní vozidlo výrazně pomalejší (oproti osobním vozidlům 3-násobnou) technickou prodlevu brzd. Přihlédneme-li ještě k celkové vyšší hmotnosti nákladního vozidla proti vozidlu osobnímu, je taková srážka jednoznačně devastující.
Čím větší rychlostí se vozidlo pohybuje, tím delší dráhu za tuto “reakční dobu” urazí. Pro představu, průměrná reakční doba řidiče a osobního vozidla dohromady je dle výzkumů 1,8 vteřiny.
Jen jako alarmující zajímavost uvedeme dráhu zastavení vozidla, tedy součet reakční a brzdné dráhy, z rychlosti 200 km/h, která za podmínek suché asfaltové vozovky generuje délku 260 metrů, což je pro lepší představu téměř délka 3 fotbalových hřišť. To celé, z pohledu času, trvá řidiči i vozidlu dlouhých 7,6 vteřiny.
Podstatným faktorem vyvolávajícím tyto krizové okamžiky je i vnímání rychlosti řidičem. Nová vozidla dávají řidiči pocit, že i při vyšších rychlostech se to “vleče”. Řidič proto má tendenci k překračování povolené rychlosti. Myslete na možné dopady, když překračujete rychlost.